niedziela, 11 października 2015

Social Media Tag: Edycja Sztuki Wizualne

Jakiś czas temu Maną zrobiła Social Media Tag w wydaniu sztuki piękne. Bardzo mi się pomysł spodobał, dla mnie tagi to często zestaw pomysłów do przetestowania, kulturalnych produktów wydłużających listy do. Ten był jeszcze bardziej inspirujący, bo nie oszukujmy się, listę książek/filmów i tak mam długą i zapełniałabym ją nawet bez pomocy, ale sztuka mniej lub bardziej współczesna? Bardzo chętnie skorzystam z każdej pomocnej dłoni i przekażę dalej swoje odkrycia.

1. Twitter - twoje ulubione niewielkie dzieło sztuki

W kategorii "niewielkie" moje pierwsze skojarzenie to fotografia. Wiem, że można stworzyć wielkoformatowe monstra, ale zdjęcia lepiej niż cokolwiek innego znoszą upchnięcie do albumów itp. Ulubieńcy w tej dziedzinie zmieniają się dość często, ale obecnie serce każe zamieścić portret Gerdy Taro, autorstwa Roberta Capy. Capa - wiadomo, jeden z najważniejszych fotografów XX wieku, jeden z twórców fotoreportażu, jeden z założycieli agencji Magnum. Był też pierwowzorem dla głównego bohatera Okna na podwórze. Hitchcock znał Roberta Capę osobiście, poznali się, gdy fotograf miał romans z Ingrid Bergman, która z kolei była inspiracją dla postaci granej przez Grace Kelly.
Gerda Taro! Gerda jest jedną z twórców fotoreportażu, jedną z ważniejszych fotografek i do swojej śmierci była partnerką Roberta Capy. Nie wiadomo ile jej zdjęć funkcjonuje w świadomości publicznej jako dzieła Capy - Robert, Gerda i David „Chim” Seymour zapełniali klisze za kliszą i wrzucali do, że tak powiem, wspólnego pudełka przeznaczonych do wywołania. Gerda zginęła podczas Hiszpańskiej Wojny Domowej, nie dożyła chwały i rozpoznawalności, jaka dostała się Capie. A to moje ulubione zdjęcie fotografki.
Przy okazji polecam wszystkim Meksykańską walizkę (The Mexican Suitcase, 2011) - dokument o odnalezieniu 4,5 tys negatywów zdjęć zrobionych w Hiszpanii przez trójkę fotografów.



2. Facebook - dzieło (lub wystawa) tak znane, że poczułeś presję zobaczenia go

2004 rok, nowojorskie Museum of Modern Art oddaje swoją siedzibę do remontu. Cała kolekcja (oprócz największych rzeźb stojących na zewnątrz) przybywa do Europy, a ja w swoim młodzieńczym entuzjazmie wymuszam na rodzicach wyjazd do Berlina. Tak, stałam w tej kolejce.



3. Tumblr - młody zdolny artysta, którego polecasz, a który nie jest jeszcze bardzo popularny

Tu mam problem, bo jednak nie śledzę wydarzeń w świecie artystycznym aż tak, aby się rozeznawać w młodych zdolnych nieodkrytych. Absolutna przeciwność: bardzo znany, urodzony w 1958 roku Luc Tuymans, którego prace miałam przyjemność oglądać na jego retrospektywnej wystawie w Zachęcie (popularniejszego miejsca u nas nie uświadczysz ;)). Wybieram go, bo pomimo, że z jego estetyki korzystało później całe pokolenie młodych zdolnych których się kojarzy, mam wrażenie, że Tuymans wśród polskiej publiczności jest wciąż mało znany.
Osiołkowi w żłobie dano, czyli nie, nie potrafiłam wybrać jednego jedynego obrazu jako ilustracji.



4. MySpace - dzieło, które nie pamiętasz czy widziałeś, czy nie

Mona Lisa. Pamiętam tłum w jej pokoju, i że w ramach młodzieńczego zblazowania poszłam sobie dalej korytarzem, zamiast skręcić i odwiedzić. Moja mama twierdzi jednak, że było kompletnie odwrotnie i częścią tłumu zostałyśmy. Zagadka pozostanie nierozwiązana, ponieważ zwiedzałyśmy tylko we dwie.



5. Instagram - Dzieło, które tak ci się spodobało, że aż musiałeś sobie zrobić z nim zdjęcie

Ławka Jenny Holzer, Peggy Guggenheim Collection. (Zwiedzałam sama i moje zdjęcie jest dość fatalnym selfie przed epoką selfie, na którym nie widać dość dobrze obiektu).



6. Youtube: Video wiecznie żywe - twoja ulubiona praca video-artowa

I’m too sad to tell you Bas Jan Ader, 1971. (Właściwie to chciałam wybrać serię Fall tego artysty, nie znalazłam niestety zbyt wiele na youtube. Ale ten jest też fantastyczny).



7. GoodReads - dzieło, które polecasz wszystkim

Jadwiga Sawicka. Bo chyba to moje Naj na polskim podwórku.




Zachęcam do zrobienia Tagu wszystkich czytających, do podzielenia się swoimi fascynacjami. Bo my (My, społeczeństwo :)) za mało ze sobą o sztuce rozmawiamy :)

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

© Agata | WS | X.